Jedna od, ne previše poznatih ikona prošloga stoljeća, o
kojoj sam ovih dana razmišljala je Zelda S. Fitzgerald, supruga poznatog
književnika 'izgubljene generacije' F.
Scota Fitzgeralda. Razlog tome je čitanje romana odličnog francuskog
književnikaa Gillesa Leroya, Alabama Song.
Unatoč tome što je ovaj roman fikcionalno djelo i većina
toga je plod autorove mašte, totalno me zaintrigirao i potakao saznati nešto
više o neshvaćenoj Zeldi.
Zelda prva dva desetljeća svog života provodi u rodnoj
Alabami, krečući se u uglednom visokom društvu američkog juga, baveći se plesom
i posjećujući Country club događaje. Upravo na jednom takvom druženju upoznaje
Scota F. i tim susretom se određuje njezina sudbina. Nakon objavljivanja
njegovog prvog romana, S ovu stranu raja, vjenčaju se. Odluče živjeti u
inozemstvu (New York, Rim, Pariz) gdje žive životom punim plućima. Zelda je pušila javno, plesala po
stolovima Manhattana i kupala se u fontanama. Zbog pijančevanja izbacili su ih
iz nekoliko luksuznih newyorških hotela, a u Francuskoj se upušta i u preljub s
avijatičarom Edouardom Jozanom.
Svoje veliko djelo (Veliki Gatsby),
Scott je napisao 1925., a nakon toga slijedi postupni pad njegove književne
karijere jer sve ostalo pada u sjenu ovoga romana. No, u sjeni Francisa Scotta cijelo je vrijeme bila i
njegova supruga Zelda. U početku je prikazivana kao ženski boem, ''flapper-gir'',
razuzdana djevojka jazz-ere, mentalno nestabilna i histerična osoba koja je
kriva za Scottov alkoholizam. Sedamdesetih godina, uslijed feminističkog
pokreta, do izražaja dolazi i druga
strana medalje te se otkriva da je Zelda i sama bila talentirana književnica i slikarica
čiji se talenti nikada nisu mogli do kraja razviti baš zbog bolesne ljubomore
njenog supruga. Štoviše, brojne Zeldine zapise je Scott preuzeo kao svoje jer
‘’… Pisanje je muški posao. Božansko pravo pisanja pripada muškacima.’’
Leroy u
romanu opisuje i homoseksualnu avanturu Fitzgeralda i Hemingwaya (u romanu:
Lewis O’Connor) prema kojem Zelda nije gajila simpatije: “Onda je taj debeli
ušao u naš život. Mlad, ali hvalisavost ga je već gušila; mitomanija nadimala;
ljubitelj korida i snažnih uzbuđenja; kurcolizac mladih toreadora…’’
Svoje
najbolje godine života Zelda provodi u umobolnici u kojoj na kraju i umire
najgorom smrću koja se može zamisliti, u požaru.
Scott Fitzgerald, Zelda i njihova kćer Frances (Scottie)
Unatoč
elementima fikcije, Alabama song fantastično pokazuje položaj žene 20tih, 30tih
godina prošloga stoljeća. Zelda je primjer umjetničkog talenta koji se nije
mogao osloboditi jer je živjela u pogrešnom vremenu. ‘’Kakve li sreće biti
muškarac. Tužno je biti žena kad nemaš žensku dušu.’’Zelda predstavlja jednu od
feminističkih ikona I savršen je primjer podređenosti ženske slobode muškome
egu.
Od Zeldina
vremena, položaj žene je napredovao i feministički duh ojačao, ali se i danas
možemo susretati s neravnopravnostima među spolovima, a posebno kada je riječ o
nejednakim plaćama u intelektualnom promišljanju i djelovanju.
Stoga poruka
posta glasi: naša misija, drage moje dame, još nije gotova.
Buba Erdeljan
Eh, da se trijezna nosila s problemima - gdje bi joj bio kraj :)
OdgovoriIzbriši